Boek Review: Je moet (bijna) niks

Dit keer geen boek over hardlopen, over eten voor hardlopers, of wat je dan ook maar kunt bedenken voor hardlopers. Dit keer las ik een zelfhulpboek, van de zelfhulpqueen Lianne Keemink, op social media ook wel bekend als The Self Help Hipster.  Een heel ander boek dus, maar zeker niet minder interessant!

Een aantal weken geleden hoorde ik Lianne in een uitzending op BNR, bij de “BNR big five” in het thema De Week van de Werkstress. Ik was zo geïnspireerd door haar verhaal, dat ik de volgende dag naar de boekhandel ben gegaan om dit boek te kopen. Nieuwsgierig naar die uitzending? Klik hier om deze te beluisteren.

Hallo lezer…

Het boek is in twee delen gesplitst. In het eerste deel spreekt Lianne je aan, alsof ze je persoonlijk toespreekt. Hier krijg je ook informatie over haar als persoon, schrijfster en (helaas) ervaringsdeskundige op het gebied van overspanning. Als je wel eens haar podcasts geluisterd hebt, kun je haar bijna dit horen vertellen vanaf de pagina’s van het boek. Met een flinke dosis zelfspot weet ze heel kort en bondig te vertellen wie ze is, hoe dit boek is ontstaan en dat zelfhulpboeken fantastisch zijn! Als je ze maar niet al te letterlijk neemt… Behalve dit boek dan, want zij is gedurende het lezen van dit boek de koningin van het universum en alles wat ze zegt is waar. Oké, daar kun je natuurlijk over van mening verschillen, maar voor het lezen moet je haar waarheid gewoon even accepteren. Heerlijke instelling dit!

Je moet (bijna) niks

De titel zegt het al een beetje: in feite is er niet veel wat je ècht moet. Oké, geld verdienen voor een dak boven je hoofd is wel een dingetje, maar verder? Lianne gaat in het tweede deel geen onderwerp uit de weg dat nogal vaak bijdraagt tot overspanning en/of burn-out. Social media speelt een grote rol: al die perfecte insta-feeds, fitgirls en -boys, altijd die vrolijke, lachende mensen op insta… Dus ga jij keihard je best doen om ook fit, happy, succesvol en belangrijk gevonden te worden. Moet je dat? Echt? Van wie?

Veel van wat Lianne beschrijft in “je moet (bijna) niks” was voor mij al wel min of meer bekend, maar wat is het toch fijn als je het even bevestigd krijgt! En zelfs het lezen van dit boek: ik moest het niet, maar deed het wel. Waarom? Omdat ik daar zin in had. En omdat ik daar het meest geweldige gezelschap bij had dat ik maar kan bedenken. 😉

Wat vind ik van het boek?

Ik vind het een heerlijk, no-nonsens boek. Veel zelfhulpboeken zijn nogal Amerikaans qua insteek, waardoor het op mij als redelijk nuchtere Nederlandse al snel als enorm zweverig overkomt. Lianne schrijft heerlijk “down-to-earth”. En ja, ook The Secret komt zeker aan bod in dit boek. Zelf vind ik The Secret dus echt het toppunt van zweverigheid, en Lianne blijkbaar ook. Maar toch kun je daar ook absoluut dingen uit halen die voor jou interessant zijn.

Het boek is voor mij wel weer even een eye-opener. Het maakt me maar eens te meer duidelijk hoe onze maatschappij in elkaar zit, en wij allemaal meedoen in die competitie om leuk gevonden te worden, de beste te willen zijn, de mooiste, de slimste, de fitste… Dat je dit echt niet allemaal kunt bereiken, zal geen verrassing zijn. Door al te krampachtig je te focussen op wat je wilt, moet je enorm veel van jezelf om “daar” te komen. Je hoeft het niet! In het boek zijn er allerlei passages, boekentips, conclusies en eye-openers die ik zeker nog eens (of vaker) ga teruglezen. Of het nu is omdat ik er weer om kan grinniken, of omdat ik even weer wakker geschud wil worden.

Ik ben wie ik ben, ik volg mijn eigen weg. Past dat niet in het perfecte “insta-waardige” plaatje? Jammer dan. Ik streef niet naar een insta-perfect plaatje. Wat ik wel wil? Genieten van de mooie dingen op mijn pad, zoveel mogelijk doen wat ik ècht wil. En laat mijn werk nu ook iets zijn wat ik ècht wil! Dus geld verdienen is dan weliswaar noodzakelijk om lekker te kunnen leven, maar in mijn geval ook nog leuk. win-win dus!

Lees jij ook wel eens zelfhulpboeken? Zo ja, welke raad jij aan?

Dit boek is te koop bij Bol.com voor € 20,-.