trainen als een topatleet

Boek Review: Trainen als een topatleet

Op het moment dat bekend werd dat Annemerel De Jongh weer een boek ging schrijven, was mijn aandacht getrokken. Na “Live, Love, Run” en “Ik heb geen zin” werd dit al weer het derde boek van haar.  In dit boek, “Trainen als een topatleet”, neemt Annemerel je mee in haar voorbereiding naar de marathon van Berlijn. Daar wil ze vlammen, haar PR verbreken.Ze beschrijft alles wat ze meemaakt en waar ze tegen aan loopt. Zo ging ze veel intensiever trainen, maar ook anders. Niet meer alleen (lange) duurlopen op altijd hetzelfde tempo. Ook dook ze het krachthonk in. Dit had weer consequenties voor haar voeding. En wat te denken van de wedstrijdspanning voorafgaand aan elke wedstrijd gedurende dit traject? Hoe pak je dat allemaal aan?

Team

Annemerel heeft een team van specialisten weten samen te stellen. Een voedingscoach, trainer, fysiotherapeut, psycholoog en sportarts begeleiden haar in dit traject.  En niet te vergeten Susan Krumins, die haar vanuit het perspectief van de topsporter zelf van tips en informatie voorzag.

Het boek

Annemerel beschrijft van week tot week hoe haar trainingen gingen, wat ze er van vond en hoe deze er uit zagen. Elke week sluit ze af met een samenvatting met de lessen die ze die week heeft geleerd.

Elk hoofdstuk is direct ook een nieuwe week. Het begint met het trainingsprogramma van die week.

Week 16 zou de laatste week, en dus ook het laatste hoofdstuk van het boek moeten zijn. Een stressfractuur in haar voet zorgde er echter voor, dat ze Berlijn niet kon lopen. Hoe enorm spijtig ook, juist deze tegenslag geeft dit boek wel wat extra’s. Ook topsporters hebben regelmatig te kampen met blessures en moeten trainingen veranderen, schrappen en dergelijke. Ik vond het een waardevolle toevoeging om te lezen hoe ze het herstel heeft opgepakt.

Uiteindelijk loopt Annemerel wel de marathon die het boek de afsluiting geeft die het verdient. Niet in Berlijn in september, maar in Malaga in december. Deze verliep niet van een leien dakje, ze heeft keihard gevochten voor wat ze waard is.

Wat vind ik van het boek?

Als hardloper was ik enorm geïnteresseerd in het trainingsschema, zeker in combinatie met bijvoorbeeld voeding. Als ik dan zo’n weekschema zie, realiseer ik mij dat ik toch eigenlijk ook wel te eenzijdig train. Oké, ik doe al wel aan intervaltraining en loop niet elke training op hetzelfde tempo, maar naast het lopen zou ik eigenlijk nog veel meer kunnen doen. Denk aan krachttraining, fietsen en dergelijke.

Klein puntje van kritiek: Annemerel krijgt bepaalde tempo-opdrachten mee van haar trainer. Elke keer loopt ze sneller dan de voorgeschreven tempo’s en is daar enorm trots op. Dit terwijl ze zelf ook wel aangeeft, dat “mijn trainer hier niet blij mee zal zijn”. De opgegeven tempo’s lijken mij juist een bepaald doel te dienen. Schiet je dat doel niet voorbij als je die tempo’s niet hanteert? Maar ook die (te) snelle tempo’s laten wel de drive en super inzet van Annemerel zien, hoe graag ze wil dat dit hele traject slaagt.

Houd je van hardlopen en ben je nieuwsgierig naar mogelijkheden om jezelf meer uit te dagen? Dan is dit boek zeker een aanrader. Of je nu voor een marathon traint of voor bijvoorbeeld een 10 kilometer, de essentie van het verhaal zal voor elke hardloper toepasbaar zijn.

Het boek “trainen als een topatleet” kost € 20,- en is hier te koop. (affiliatelink)