Met sprs.me op reis

Begin juni hadden Harry en ik bedacht, om een weekendje weg te gaan in het weekend van onze 22e trouwdag. We besloten om te boeken via srprs.me, en ons volledig te laten verrassen. Vooraf kregen we alleen informatie over het verwachte weer op onze bestemming, welke afmetingen onze bagage mocht hebben en hoe laat we op het vliegveld werden verwacht. Leuk, zo was het voor ons beiden tot het laatst toe een verrassing!

En we gaan naar…

Zaterdag 30 juni het dan zover, zonder de bestemming te weten stapten we in de auto, en reden ons avontuur tegemoet. Eenmaal op het vliegveld aangekomen konden we de krascode op de kaart openkrassen, invullen op een bepaalde website en kregen toen te zien dat onze reis naar Praag ging! Niet direct een stad die ik zelf zou hebben uitgekozen, maar ik was wel heel nieuwsgierig geworden. We begonnen een beetje te googelen en kwamen allerlei websites tegen met “must-sees” en “top-10” lijstjes.

De oude stad (dalt villa), de Praagse Burcht (Prazský hrad), De Karelsbrug (Karluv Most)… Het zag er op onze mobieltjes al zeer uitnodigend uit! Nadat we hadden uitgezocht waar ons hotel was in de stad, begonnen we alvast een beetje plannen te maken voor de middag en avond. Want tja, als je pas om om twaalf uur vertrekt op zaterdagmiddag, en de maandagmiddag weer om drie uur op het vliegveld moet zijn voor je terugreis, dan wil je de resterende tijd zo goed mogelijk benutten!  Al snel konden we gaan boarden. Geen online uitzoekwerk meer, maar gewoon lekker niets doen en wachten op wat er in Praag allemaal te zien is dus!

Hallo Praag

Eenmaal aangekomen op het vliegveld van Praag kochten we een driedagen-pas voor het OV en reisden naar ons hotel. Snel inchecken, spullen in de kamer leggen en een beetje opfrissen. We pakten de metro naar Dalt Villa, waar we heerlijk rondgewandeld hebben. De stadsplattegrond in de hand, van de ene hotspot naar de andere bezienswaardigheid.

Al snel waren we op het old town square beland en gingen we een kijkje nemen in het oude gemeentehuis. Erg mooi om te zien! Vervolgens gingen we de naastgelegen klokkentoren in, en gingen met de lift naar boven.

Eenmaal boven hadden we een prachtig uitzicht over de (oude) stad, maar ook andere delen van Praag waren vanaf hier goed te zien!  Zo konden we weliswaar de rivier De Moldau zelf niet goed zien, maar wel de Pétrin Tower die aan de overkant op een heuvel was gebouwd. Een uitkijktoren vlakbij het plannetarium, op het hoogste punt van de stad.

Maar hier bij deze klokkentoren moest ook de Astronomische Klok te vinden zijn. Niet enorm groot, wel indrukwekkend. Eenmaal weer beneden zagen we al snel waar we naar op zoek waren, die klok! Helaas werd deze hele gevel gerenoveerd op het moment dat wij er waren, zodat die helemaal ingepakt was in steigers en grote doeken. Maar er was wel goed nagedacht: Op één van die doeken was een foto afgebeeld op ware grootte van die astronomische klok. Oké, het was alleen maar de afbeelding, maar we hadden hem toch “soort van” gezien. 😉

Onze wandeling bracht ons uiteindelijk bij de Karelsbrug. Een brede brug over de Moldau, met enorm veel standbeelden er op aan weerszijden. En wat te denken van de grote toegangspoort om überhaupt de brug op te komen.

Eén ding vonden we wel jammer. Ondanks het tijdstip (het was al bijna zeven uur ‘s avonds) zag de brug zwart van de mensen. Lekker over de brug wandelen en op je gemak links en rechts een kijkje nemen was wel erg lastig zo, we schuifelden in een lange file de brug over.

Nadat we weer terug waren in ons hotel en ons lekker hadden opgefrist, gingen we naar een Irish Pub. Oh, de humor! In Praag, naar de Irish Pub, in gesprek met een serveerster uit Kroatië en een expat uit Maastricht! hihi… Maar we kregen zo wel weer allerlei tips en adviezen voor de zondag en maandag.

Pétrin Hill

Zondag begonnen we onze tocht bij de Pétrin heuvel. Met een bergtreintje lieten we ons naar boven brengen. Ja, het uitzicht vanaf hier over de stad is echt wel heel bijzonder!

Eenmaal boven liepen we naar de Pétrin Tower. Ook die werd gerenoveerd, net als een groot deel van het park er omheen. We besloten van hieruit door te lopen naar de Praagse Burcht. Deze burcht is al gebouwd in de negende eeuw en is het grootste ommuurde burchtgebied ter wereld volgens wikipedia. Al snel waren we binnen de muren, en het was een stad op zich. Ook dit lag op een heuvel, wat wel weer mooie uitzichten opleverde!

Eenmaal in het centrum van de burcht kwamen we bij het daadwerkelijke kasteel. Dit is ook de zetel van de Tsjechische president. Wachters in wachthuisjes aan weerszijden van de entreepoort gaven ons al snel de indruk dat je dus niet in het kasteel zelf zou kunnen komen. Logisch ook, want het is nog steeds in gebruik!

Wel konden we via een zijkant naar de openbare gedeelten. Eenmaal door de security check en tassencontrole mochten we doorlopen. Achter deze voorkant van het kasteel lag een enorm middenplein, met daar in het midden de St. Vitus katedraal.

Wat een staaltje vakmanschap zeg! Maar het was zó enorm druk dat we allebei wel weer genoeg hadden gezien en de kasteelmuren weer verlieten. Eenmaal het burchtgebied uit, liepen we terug naar de rivier. Hoe steil de heuvel was waarop de burcht was gebouwd, werd ons toen al snel duidelijk. We hadden ook vandaag weer vele uren rondgelopen en wandelden rustig terug naar ons hotel, om ‘s avonds te genieten van een diner op één van de restaurantboten in de rivier.

Maandag, Vysehrad

Eén van de tips die wij in de Irish Pub hadden gekregen, was om Vysehrad te bezoeken. Net als Prazsky hrad een burcht die nog intact is. Minder groot, maar ook véél minder massaal qua toeristen. En zo gingen we maandag niet naar de “oude stad” of de “nieuwe stad”, maar verder naar het zuiden. En inderdaad, die burcht was erg mooi, en veel minder massaal.

In het hart van deze burcht staat de Petrus en Paulus Basiliek, een Rooms-Katholieke kerk die daar boven op die heuvel in (vrijwel) zwart steen voor ons oprees.

We besloten hier wel naar binnen te gaan. Gratis was het niet, maar absoluut de moeite waard. Na het opsteken van een kaarsje voor een aantal dierbaren wandelden we over de begraafplaats er naast. Een aantal vooraanstaande Tsjechen en beroemdheden liggen hier begraven. De aanduiding bij de entree van de begraafplaats zei ons niet veel, zodat we die bewuste graven niet hebben gevonden.

Deze burcht strekt zich uit tot vrijwel aan de rivier. Het was heerlijk om daar over die burcht-muur te lopen, en na elke bocht weer een ander zicht op de stad en de omgeving te hebben.

De terugreis

Maar ja, aan alles komt een einde, dus ook aan ons korte tripje naar Praag. Weer veel te snel waren we op het vliegveld. Maar eenmaal daar kregen we bericht dat onze vlucht was gecanceld. Lang verhaal kort: we zouden met Ryanair pas donderdag (3 dagen later!) terug kunnen vliegen. Ons werk wachtte op ons, onze jongste zoon had woensdag zijn diploma-uitreiking… Na allerlei opties te hebben uitgezocht, kwamen we terecht bij de bus! Met de nachtbus zijn we toen teruggereisd naar Eindhoven, om uiteindelijk dinsdag rond het middaguur weer van Eindhoven naar huis te rijden. Ja, dit was een srprs van begin tot eind!

Ik heb genoten van Praag, hoewel ik sommige delen van de stad wel enorm toeristisch en massaal vond. Maar het is een erg mooie stad, er valt enorm veel te zien. Veel historische gebouwen zijn gewoon open voor het publiek, je bent in no-time weg uit de drukte met de tram, bus of metro en de mensen zijn enorm vriendelijk.

Praag, bedankt!

Ben jij wel eens in Praag geweest?