Boek review: Het blauwe Labyrint

Het Blauwe Labyrint is een boek van Douglas Preston & Lincoln Child dat gaat over FBI agent Alysius Pendergast. Voor ik dit boek ging lezen, had ik nog niet van deze schrijvers of deze hoofdpersoon gehoord. Uiteindelijk bleek, dat dit al het 14e boek is in de serie met Pendergast als hoofdpersoon! Maar ik heb gemerkt, dat je dit boek prima kunt lezen zonder dat je de andere gelezen hebt.

Waarover gaat Het Blauwe Labyrint

FBI-agent Aloyisius Pendergast treft zijn bloedeigen zoon dood aan voor zijn deur. Alles wijst op een perfecte moord. De enige aanwijzing leidt Pendergast naar een verlaten mijn en een uitgestorven resort aan de Californische kust. Het voert hem tevens op een ontdekkingsreis diep door de sinistere geschiedenis van zijn eigen familie. Pendergast wordt slachtoffer van een onbekende kwade genius, die zint op wraak vanwege een gebeurtenis uit het verleden. Hij wordt het doelwit van een gruwelijk slim complot dat uiteindelijk maar op één manier kan eindigen: met zijn dood.

Deze tekst, op de achterflap, is niets te weinig gezegd over het boek! Terwijl Pendergast op zijn eigen, zeer onorthodoxe manier, probeert te achterhalen wie zijn zoon heeft vermoord en vooral waarom, heeft zijn collega d’Acosta ook te maken met een zeer gecompliceerde moordzaak in het Museum voor Natuurlijke Historie. Het wordt een race tegen de klok. Tot het eind toe blijf je in spanning over het wie, wat en waarom.

Wat vond ik van het boek?

De verhaallijnen van beide moordzaken lopen heel mooi door elkaar heen. Sommige passages zijn wat “rustig”, om achtergrond informatie te geven. Maar op andere momenten wil je echt doorlezen, dan gebeurt er ineens weer van alles! Je wordt continu heen en weer geslingerd tussen hoop en vrees voor de levens van diverse hoofdpersonen. Aan het eind van het boek komt het verhaal in een stroomversnelling. Wat zeg ik? Het één volgt het ander zó snel op, dat je echt goed bij de les moet blijven. Maar dat kostte geen enkele moeite, ik werd toch al helemaal in het boek “gezogen”.

Ik heb genoten van deze thriller, met een heel subtiele rol voor de lelie. Als ik nu lelies zie of ruik, kan ik niet anders dan aan dit boek denken.

Zelf nieuwsgierig geworden naar Het Blauwe Labyrint? Je kunt het boek bestellen op Bol.com voor slechts € 9,-.
(dit is een affiliaitelink – als je een boek via deze link koopt, krijg ik een percentage)